close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מהי בדיקת ינשוף ואיך להתמודד?

מערכת שורשכ אדר א, תשעט25/02/2019

תגיות:
סביר להניח שאוהבי הבילויים, במיוחד בילויים עד השעות הקטנות של הלילה, נתקלו בבדיקה האורבת לכל נהג שיצא לבלות: בדיקת ינשוף. בדיקת ינשוף היא בדיקה שנועדה להילחם בתופעה של נהיגה בשכרות, ללא ספק פעולה המעמידה בסכנה את הנהג, את הנוסעים ברכב וכל אדם, חיה או דומם שנקרה בדרכו. כיוון שבדיקת ינשוף היא קלה וזולה לביצוע, היא מהווה כלי ללחימה בנהיגה בשכרות. איך נעשית הבדיקה ואיך אפשר להתגונן מפניה אם נבדקתם והתוצאות מראות כי לכאורה נהגתם בשכרות?

מה מוגדר כמצב של שכרות?
/>כשמתארים בראש שכרות, יכולות לרוץ תמונות של אדם ההולך כשהוא מתנדנד לכל עבר ומדבר הרבה שטויות. הדבר לא כך. שכרות בנהיגה היא מצב בו אדם נראה מדבר, הולך ומתפקד רגיל לכל דבר, אך בכל הקשור לנהיגה הדברים מוקפדים יותר וגם אם נדמה לנו שאנו פיכחים לחלוטין, ישנו ריכוז אלכוהול שנמצא בגופנו הפוגע כבר ביכולות הנהיגה שלנו. אז מה נחשב מצב שכרות? על פי סעיף 64ב' לפקודת התעבורה נקבע כי מצב שכרות הוא כאשר ישנה כמות של 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. כשמדובר על נהגים צעירים או נהגי רכב ציבורי החוקים נוקשים אף יותר וכבר כמות אלכוהול של 50 מיקרוגרם ומעלה בליטר אוויר נחשבת נחשבת נהיגה תחת השפעת אלכוהול.

מהם החוקים לגבי עצירת נהג למטרת בדיקת ינשוף?
על פי חוק, רשאית המשטרה לעצור כל נהג על מנת לבצע בדיקת נשיפה. לא חייבים להיות סימנים בשטח המעידים כי אותו נהג נוהג בשכרות. זאת הדרך מבחינת המשטרה להרתיע ולמנוע מצבים של נהיגה בשכרות ותאונות המגיעות עקב כך. אם אדם נמצא כשרמת האלכוהול בגופו היא מעל המותר, רושם השוטר דו"ח בו הוא מציין את רמת האלכוהול שנמצאה. הדו"ח מהווה למעשה כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול. השוטר רשאי להחרים את הרכב במקום לתקופה של עד 30 יום.

איך מתבצעת הבדיקה?
ישנם מספר דברים שחשוב לדעת לגבי אופן ביצוע הבדיקה ושאם הבדיקה לא כללה את כל השלבים הנדרשים הדבר יכול לשמש לזכותכם בבית המשפט. השוטר מחויב להסביר על הבדיקה, איך בדיוק היא נעשית ומה מטרתה. המכשיר חייב להיות מכויל. בנוסף יש להקפיד ולבצע את הבדיקה רק 15 דקות לפחות לאחר שתיית אלכוהול וגם לאחר אכילה, שתיה או הקאה אם היתה ו- 5 דקות לפחות לאחר עישון. את הבדיקה יש לבצע במקום הנקי מאדי אלכוהול או עשן סיגריות. בבדיקה הנבדק נושף שתי נשיפות אל פיית המכשיר בהפרש של דקה ביניהן. במידת הצורך יתבקש הנבדק לחזור על הבדיקה ולנשוף שוב. את התוצאה המופיעה על צג המכשיר מדפיס השוטר כך שהיא מהווה הוכחה המוצגת בבית משפט. אמנם, כפי שהוזכר, בחוק נקבע ש- 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף מצביע על נהיגה בשכרות אך כדי להימנע ממצבים גבוליים בפועל מואשם הנהג רק כשנמצאו באוויר הנשוף 290 מיקרוגרם ומעלה.

הואשמתם בנהיגה בשכרות- מה עושים?
אמנם מדובר כאן בבדיקת מכשיר ובנתון מספרי המצביע על אחת משתי אופציות בלבד: נהיגה בשכרות או לא, כך שרבים חושבים שאין הרבה מה לעשות כדי להתגונן ומקבלים את הגזירה כמו שהיא. הדבר לא כך. עורך דין תעבורה מנוסה יפרק את הסיטואציה לגורמים וינסה למצוא אילו נתונים יכולים להיות לטובתכם. אם לדוגמה השוטר לא פתח בהסבר מקיף על הבדיקה אלא הורה מיידית לבצע את הבדיקה, הוא פעל בניגוד להוראות. אם המכשיר לא עבר כיול, אם היתה בעיה בהפעלתו, אם לא עבר את ההכנות הנדרשות לקראת שימוש- כל אלה הם מצבים המהווים נקודות זכות לטובתכם. לכן, חשוב לפנות לעורך דין תעבורה מנוסה.

איך לבחור עורך דין תעבורה?
חשוב לבחור עורך דין תעבורה מומלץ ומנוסה בתחום של נהיגה בשכרות ובדיקות ינשוף. עו"ד שמכיר היטב את המכשיר ואת החולשות שלו שיכולות לעמוד לטובתכם. כדאי לפנות לעורך דין על סמך המלצות, אם אפשר המלצה אישית ואם לא- המלצות האינטרנט, בפורומים העושים רושם אמין או רשתות חברתיות. בחרו עורך דין שמבין אתכם, לא מתייחס אליכם באופן שיפוטי ושעושה רושם שיהיה שם לצדכם ויעשה את כל שניתן במסגרת החוק על מנת להקל את האישום.

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה